risseladas.reismee.nl

Levkas

Gister middag om 5 uur na het zwemmen in zee stond ik op het strand onder de douche het zoute water afspoelen. Ineens begon het te waaien uit het niets een warme wind. En dat ging de halve nacht door. De camper schudde lekker heen en weer. Het was echt een warme föhn. Slecht geslapen niet door de warmte want daar klaag ik niet over maar wel de wind. Vanmorgen zijn we naar Levkas vertrokken maar we staan op een camping aan de weg. Het is wel een klein Grieks camping met een zwembad(je). Morgen gaan we een stukje verder naar het noorden want ja het zuidelijkste puntje hebben we gehad. Kalm aan naar het noorden. Hoop niet dat het daar koud is. Wij gaan zo aan de souvlaki en ik zeg groetjes en tot later

Beloofde fotos

Ik had nog foto's beloofd.

Dit is zo lief en rustig

Griekenland

Onze laatste camping was in Giovinazzi ongeveer 20 kilometers bij Bari vandaan, want da at lag de ferry voor Griekenland. Wat ik van Italië vond, ik ben blij dat ik de highlights gezien heb, had het niet willen missen, maar het is niet mijn land. Ik vind de mensen niet echt aardig, het is een rommeltje en de wegen zijn echt heeeel slecht. Komt misschien ook dat het weer niet meezat het laatste plaatsje Giovinazzi was daar en tegen een plaatje, dat maakte het toch weer goed. Wij zijn donderdag om half 11 vertrokken om ons te melden bij de rederij, achteraf was dat niet nodig en omdat we vroeg waren zijn we nog even op een parkeerplek aan het water gaan staan, want we moesten om half zes bij de ferry zijn. Alles verliep vlot, inchecken en we konden gelijk aan boord. Wij hadden camping aan boord, dat wil zeggen we konden gewoon in onze camper slapen en eten, je mocht alleen geen gas gebruiken, maar een broodje is dan ook goed. We stonden aan de reeling dus krukje naar buiten en genieten. Het slapen ging prima en om 1 uur smiddags waren we in Griekenland waar we nu een mooi plekje hebben in een baai bij een restaurantje, waar we net heerlijk hebben gegeten. Morgen blijven we hier nog misschien wat langer want het weer is prima, 28 graden met een blauwe lucht, ik zal morgen wat foto's plaatsen van de baai hier. Zo weer een heel verhaal, ik groet jullie al allemaal en tot later.

Elte en Lenie

De oversteek

Vandaag gaan we oversteken naar Griekenland met de ferry. Morgen vertel ik hoe het was en ook over de laatste dagen in Italië. Groetjes en tot later

66 jaar

Vanmorgen om 7 uur de telefoon van Elte, te laat opgenomen.wie is er zo vroeg, nou dat kan er maar één zijn. Nog even omdraaien in bed, en ja om half 8 TELEFOON. En ja hoor er word lang zal ze leven gezongen, en vals dat het was, maar volgend jaar word het een zangkoor. En wie was er zo vroeg, dochter lief. Dan ons bed maar uit en koffie zetten, heel relaxt ontbeten en later de ochtend op de fiets in het binnenland naar een dorpje om boodschappen te doen, je moet toch wat doen als je jarig bent. In het dorpje koffie met gebak ( muffin) genomen en even rond gelopen. En dan allemaal telefoontjes en berichtjes van familie en lieve vrienden. Jullie houden de borrel te goed hoor. Smiddags even naar het strand omdat De ZON scheen en savonds bij de pizzeria gegeten. Morgen gaan we richting Bari waar we donderdag de ferry nemen naar Griekenland, kunnen we donderdag rustig aan doen en dat word dan de laatste camping in Italië. Lieve mensen bedankt voor de lieve felicitaties die ik vandaag kreeg en groetjes en tot later.

Elte en Lenie

Peastum, Matera, Alberobello

Dinsdag 28 mei. Ik heb een slechte nacht gehad, regenbuien, een trein die door de camper reed, om 3 uur werden de vuilniscontainers geleegd en het verkeer op de weg. Ik was het zat, maar toch vol frisse moed naar Peastum de tempel van Neptune bekijken.We hadden een camping aan zee en het was een klein half uurtje lopen naar de tempel. Gelukkig was het hier niet druk. De zon kwam ook even kijken dus klaarde mijn lijf ook wat op.

Woensdag 29 mei. Jawel met regen vertrokken naar Matera. We staan op een camperplaats in de natuur, de receptie had wat van natuurmonumenten weg en de camper konden we iets verderop in het veld zetten er stonden er nog meer. We konden om kwart over 3 met het busje van de eigenaar mee die ons afzette bij de highlights en kwam ons om 8 uur weer op halen.Matera is gebouwd vanwege sassie een wijk die bestaat uit huizen die deels uit de bergen uitgehouwen zijn. De sassi werd tot 1952 bewoond nog door 15000 mensen maar de regering besloot in verband met hygienische en sanitaire omstandigheden dat het over was. Het was de moeite waard en zoals de camping eigenaar zei het is een labyrint van nauwe en kleine straatjes met trappen omhoog.

Donderdag 30 mei. 1,5 uur rijden naar Alberobello. Deze stad is bekend door zijn Trulli, witte huisjes die gebouwd zijn met gestapelde stenen. Dit in verband met de belasting, als die langs kwam monden ze snel de stenen eraf halen en hoefde ze niet zoveel te betalen was ook zonder cement gestapeld. De symbolen op het dak was om het kwaad buiten te houdenhouden We staan op een camperplaats midden in het stadje onder de olijfbomen, het lijkt wel een parkje en ook weer even het zonnetje. Zo weer een heel verhaal maar ook van drie dagen. Ik ga nu koken en zeg groetjes van ons tot later.

Pompei

Vandaag Pompei bezocht, het was erg druk, maar geprobeerd de rustige plekjes te zoeken. Eerlijk gezegd viel het mij iets tegen, maar blij dat ik het gezien heb en het was droog weer terwijl we onderweg een fikse bui kregen. We staan op een camping met de ingang van Pompei aan de overkant dus lekker dichtbij, maar toch in Pompei 10 kilometer gelopen.moergen gaan we weer een klein stukje verder naar Peastem, waar we tempels gaan bekijken. Ben benieuwd.

Groetjes van ons en tot later

Naar pompei

Vanmorgen vertrokken naar Pompei, 100 kilometers voorbij Rome een tussenstop op een camping. In Grosetto hebben we toch af en toe de zon gezien en lekker geleaxed, boekje lezen wat fietsen en van het zonnetje genieten die er toen was. En nu niet meer want ja het Regent weer. We vermaken ons nog prima en morgen een stukje verder. Is nog 140 kilometers naar Pompen. Dan zal ik we meer te vertellen hebben. O ja op 6 juni gaan we met de boot over naar Griekenland best spannend.

Tot later en de groeten van ons